مشاور ایزو , آموزش ایزو , ISO , گواهینامه ایزو , انواع استاندارد , انواع سیستم

نگاه سازمان ها به نگهداری و تعمیرات ( PM )

 

سازمان ها/شرکت ها از فرآیندهای مختلفی تشکیل شده اند و فراخور نوع و نحوه فعالیتها در آنها, برخی از فرآیندها از اهمیت بالاتری برخوردار خواهند بود. در اغلب سازمان های تولید محور که فرآیند تولید در آنها با دستگاه ها و تجهیزات متنوع و مختلفی انجام میشود, فرآیند نگهداری و تعمیرات , از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد و مدیران اینگونه سازمان ها اگر تعریف درستی از فرآیند نت ( نگهداری و تعمیرات ) نداشته باشند و بر مبنای آن هدف گذاری و برنامه ریزی نکرده باشند، قطعا دچار خسران زیادی شده و هزینه های زیادی را به سازمان, تحمیل می کنند.

با ساخت اولین دستگاه ها و تجهیزات و نصب آنها در صنایع و کارخانجات مختلف، به مرور خراب شدن و دچار مشکل شدن آنها باعث توقف تولید شده و خساراتی را بوجود می آورد و این گونه موارد کارخانجات و صنایع را به سمت داشتن تیم های تعمیراتی سوق می داد. با گذشت زمان و اهمیت بالای تولید و گستردگی و توسعه آن، این تیم های تعمیراتی هم ساختارهای بهتری را پیدا کرده و تیم های تخصصی تعمیرات شکل گرفت.

همانگونه که سازمان ها بزرگ و بزرگ تر و فرآیند های مختلف در آنها علمی و تخصصی تر می شدند، فرآیند تعمیرات نیز سیر تکاملی خود را در پیش گرفته و به فرآیند نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه , Preventive Maintenance , تبدیل شده و در گذر زمان و با مشخص شدن ,اهمیت فرآیند PM, بهبود مستمر در آن بوجود می آمد، که هم چنان ادامه دارد. زمانی که سازمانها اهمیت نگهداری را درک کرده و بر مبنای آن برنامه ریزی می کردند، شاید کمتر کسی فکر میکرد که این فرآیند به چنین رشد علمی و اجرایی برسد و به یکی از فرآیندهای اصلی اغلب سازمان ها تبدیل شود.

در ادامه توسعه و رشد فرآیند نگهداری و تعمیرات، ,فرآیند نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه, فرآیند نگهداری و تعمیرات پیشگویانه, فرآیند نگهداری و تعمیرات جامع  ,TPM, … شکل گرفته و کامل و کامل تر می شوند. این فرآیندها با توجه به نوع و نحوه فعالیت ها در سازمان ها/شرکت های مختلف گاها تعاریف و نحوه عملکرد متفاوتی پیدا کرده و با شاخص هایی قابل پایش و ارزیابی می باشند. دو شاخص مهم فرآیند نگهداری و تعمیرات عبارتند از ,, شاخص نگهداری و تعمیرات MTBF,, شاخص نگهداری و تعمیرات MTTR,, ( , شاخص های PM , )

در ادامه روند رو به رشد و تکمیلی فرآیند تعمیرات و نگهداری، در سال های اخیر شاهد ورود نرم افزارهای نگهداری و تعمیرات ,, نرم افزار PM,, به سازمان های مختلف و پیشرو در این زمینه هستیم و اهمیت این فرآیند به قدری بالا می باشد که مدیران اغلب سازمان های پیشرو از ,مشاوران فرآیند نگهداری و تعمیرات, بهره گرفته و با کمک از ایشان، ,طراحی، آموزش، استقرار، جاری سازی و نگهداری فرآیند نگهداری و تعمیرات, را در سازمان های متبوع خویش پیگیری و اجرا میکنند.

نقش ,مشاور PM,, مشاور نت,,مشاور نگهداری و تعمیرات,, برای موفقیت در پیاده سازی اصولی و صحیح فرآیند مذکور غیر قابل انکار می باشد و بایستی نگاه سازمان ها به PM , TPM, یک نگاه تخصصی بوده و در راستای تحقق اهداف آن، سرمایه گذاری های لازم را انجام داده و از خروجی های مطلوب آن برای سازمان خویش، بهره های لازم را دریافت نمایند.

مدیر سایت

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

    admin پاسخ

    اگه ممکنه در خصوص متن ارائه شده فایل صوتی و یا تصویری در سایت قرار دهید

    admin پاسخ

    اگه ممکنه در خصوص متن ارائه شده فایل صوتی و یا تصویری در سایت قرار دهید

    milad پاسخ

    سلام . خسته نباشید
    من در واحد تعمیرات و نگهداری کارخانه فولاد مشغول بکار هستم آیا مطالب یا جزوه های کاربردی در این زمینه دارین چطور می تونم دسترسی پیدا کنم؟ ممنون.

      مدیر سایت پاسخ

      سلام
      در فرآیند نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه که در یک کارخانه فولاد استقرار یافته باشد، شامل فرآیندهای فرعی ( زیر فرآیندها ) زیادی میتواند باشد و ....
      من ابتدا بایستی با شما صحبتی داشته باشم مبنی بر :
      چه سیستم ها و استانداردهایی در کارخانه شما استقرار یافته است و در چه مرحله ای؟
      آیا , فرآیند نگهداری و تعمیرات پیشگیرانه PM , در کارخانه شما به صورت کامل استقرار یافته؟ و آیا از نرم افزارهای PM ( نرم افزارهای مختلفی از PM در بازار موجود است ) استفاده می کنید؟
      سطح تحصیلات، تخصص و تجربه شما در فرآیند PM چه میزانی می باشد؟
      مسئولیت شما در فرآیند PM چیست؟
      و ....
      لطفا از طریق دفتر شرکت پیگیر باشید و هماهنگ کنید تا در این زمینه صحبتی داشته باشیم
      موفق باشید

    ساسان پاسخ

    باسلام
    لطفاً در مورد شاخص های نگهداری و تعمیرات MTBF و MTTR بیشتر توضیح دهید؟
    با تشکر

    sadeghi پاسخ

    سلام
    با تشکر از مطالب ارائه شده، و توضیحات خوبتون ...آیا دوره ای در خصوص شاخص های فرآیند نگهداری و تعمیرات ( , MTBF , MTTR) در ماه فعلی دارین؟
    و در صورت برگزاری هزینه دوره ها به چه صورت هستش.