مشاور ایزو , آموزش ایزو , ISO , گواهینامه ایزو , انواع استاندارد , انواع سیستم

کنترل کیفیت و اهمیت آن در رضایت مشتریان

کمتر سازمانی دیده میشود که اهمیت کنترل کیفیت در آن شناخته نشده و برای آن هدف گذاری و برنامه ریزی نباشد.

مدیرانی که به دنبال بهترین راه برای تبلیغ سازمانشان باشند, قطعا یکی از اصلی ترین برنامه های ایشان, ارتقاء سطح کیفیت محصولات و خدمات خواهد بود. هنوز هم بهترین تبلیغ در بالا بودن سطح ,کیفیت محصولات و خدمات, تعریف میشود و اصلی ترین ,شاخص رضایت مشتریان, نیز در آن مسیر قرار دارد.

از ابتدای شکل گیری تولید محصول و خدمات توسط انسان، همواره یکی از اصول اولیه و با اهمیت آن و یا اگر بخواهیم صحیح تر بگوییم, اصلی ترین ویژگی تولید، کیفیت , بوده است و عدم وجود آن نارضایتی را در پی داشته و مشکلاتی که پس از آن بوجود می آمده و …. .در ادامه این مسیر و با ورود به دوران انقلاب صنعتی, رویکرد و نگاه سازمان ها و کارخانجات به کیفیت و تمایل به تولید انبوه، رویکردی هزینه ای بود و به دلیل تقاضای بسیار زیاد و عدم وجود رقابت های کسب بازار و همچنین تولیداتی غالبا انحصاری و … کیفیت برای محصولات و خدمات به حاشیه رفته و سود اصلی در تولید بالا و فروش آن وجود داشت و فرصت هایی که برای سرمایه داران کلان جهانی بوجود آمده بود.

میتوان گفت که اهمیت و اعتقاد به کیفیت محصولات و خدمات به صورت بارز و برجسته از دهه ششم قرن بیستم شکل گرفت و به مرور سازمانها و سرمایه گذاران آنها عدم توجه به آن را برابر با از بین رفتن سرمایه و برند خود می دیدند و این موضوعات راه جدیدی را به کیفیت محصولات و خدمات باز نمود.

وقتی که ما درباره ,فرآیند کنترل کیفیت,  QUALITY CONTROL, و پیاده سازی آن صحبت می کنیم بایستی بدانیم که با چه مفهومی روبرو هستیم و ساختار فرآیندی آن را اعم از مرزها و خط کشی های درون و برون فرآیندی,  متناسب با نوع و نحوه سازمان ها و شرکت های مختلف، شناخته و فراخور استانداردها و سیستم هایی که در سازمان های مختلف استقرار یافته و جاری شده اند, این فرآیند را طراحی و اجرا نماییم.

برای یک ,مشاور کنترل کیفیت, QUALITY CONTROL CONSULTANT,  یا ,مشاور تضمین کیفیت, QUALITY ASSURANCE CONSULTANT, داشتن شناخت عمیق کاربردی از واژه کیفیت، به این مفهوم که پاسخ تخصصی برای پرسش ها و مفاهیمی مانند: , کنترل کیفیت چیست؟ , تضمین کیفیت چیست؟ , اهمیت کنترل کیفیت , آموزش کنترل کیفیت , تفاوت کنترل کیفیت با , کنترل کیفیت آماری SPC چیست؟ , کنترل چه روابط معناداری با مفاهیمی مانند , کنترل ذهن , کنترل کیفیت هوا , ( مثلا, کنترل کیفیت هوای تهران ,) , کنترل استرس , کنترل از راه دور , و … می تواند داشته باشد , شاخص کنترل کیفیت , چیست؟ , ، بسیار دارای اهمیت می باشد. نمی توان متصور بود که یک , مدیر کنترل کیفیت , و یا یک , مدیر تضمین کیفیت , بدون داشتن تخصص و تجربه لازم، بتواند , طراح و مجری مناسبی برای فرآیند کنترل کیفیت باشد.

فرآیند کنترل کیفیت با ورود , انواع سیستم های مدیریتی استاندارد , به سازمان ها و شرکت های مختلف، دچار یک دگرگونی و بازبینی ریشه ای شد و نگاه جدیدی به مقوله کیفیت، شکل گرفت. بیشترین تاثیر را , سیستم مدیریت کیفیت , ISO 9001:2015 , بر این فرآیند گذاشته و در برخی موارد، افراد به اشتباه این دو را یکی دانسته و دچار سردرگمی میشوند. مدیران ارشد سازمان هایی که سیستم مدیریت کیفیت و یا یکی از سیستم های مدیریتی , (, انواع ایزو ,) در سازمان آنها استقرار یافته باشد بسیار بهتر میتوانند , فرآیند کنترل کیفیت , و یا , فرآیند تضمین کیفیت , را بصورت اصولی و صحیح، پیاده سازی و رهبری نمایند .

در سال های اخیر و با شتاب گرفتن سازمان هایی که , انواع سیستم های مدیریتی , و یا , انواع سیستم های استاندارد , و یا به تعبیر دیگر , انواع ISO , را پیاده سازی می نمایند و همچنین با ورود تکنولوژی های جدید سخت افزاری و نرم افزاری، , فرآیندهای سازمانی , دچار تغییرات زیادی شده و به تبع آن، , فرآیند کنترل یا تضمین کیفیت , نیز مستثنی نبوده و دستخوش این تغییرات بوده است. بر همین اساس سازمان ها و شرکت های پیشرو در عرصه تولید، جهت بدست آوردن سهم بیشتری از بازار نسبت به رقبا و بر مبنای این اصل ثابت شده که ,, مهم ترین , شاخص رضایت مشتریان , کیفیت بالا در ارائه کالا و خدمات می باشد ,, حرکت خود را از دهه گذشته شروع کرده و کوتاهی در این مسیر را به معنای از دست دادن مشتریان و سپردن آنها به رقبا می دانند.

امروزه و با کوتاه شدن دوره عمر محصولات و خدمات و تعدد در تولید کنندگان و … پیچیدگی در خواسته های مشتریان بسیار بالا رفته و دامنه انتخاب آنها فقط به چند برند مطرح معطوف نبوده و عملا، مشتریان هستند که باعث رشد و توسعه و یا شکست تولید کنندگان میشوند. بر همین اساس سرمایه گذاران و صاحبان کارخانجات و صنایع تولیدی و خدماتی اهمیت رضایت مشتریان را به خوبی درک کرده و تمام توان و تلاش خود را در راستای کسب آن معطوف نموده اند.

و همانطور که در ابتدای این مقاله عنوان گردید، , اصلی ترین , شاخص رضایت مشتریان , بالا بردن سطح کیفیت محصولات و خدمات می باشد.

مدیر سایت

نوشته‌های مرتبط

قوانین ارسال دیدگاه

  • دیدگاه های فینگلیش تایید نخواهند شد.
  • دیدگاه های نامرتبط به مطلب تایید نخواهد شد.
  • از درج دیدگاه های تکراری پرهیز نمایید.
دیدگاه‌ها

*
*

    admin پاسخ

    اگه ممکنه در خصوص متن ارائه شده فایل صوتی و یا تصویری در سایت قرار دهید

    admin پاسخ

    اگه ممکنه در خصوص متن ارائه شده فایل صوتی و یا تصویری در سایت قرار دهید

    سبحانی پاسخ

    آیا می توان مدیریت کنترل کیفیت را در یک سازمان و یا شرکت از مشاوران بیرونی انتخاب کرد؟
    و این موضوع چه نقاط قوت و ضعفی دارد؟

      سعید شمسی پاسخ

      سلام
      در این خصوص نمی توان بدون در نظر گرفتن شرایط مختلف سازمان ها یک پاسخ قطعی داد
      به عبارتی، نوع و نحوه فعالیت هایی که در سازمان در حال انجام می باشد _ چه استانداردها و یا سیستم هایی در سازمان استقرار یافته اند _ دیدگاه مدیران ارشد سازمان _ حجم فعالیت هایی که برای فرآیند کنترل کیفیت وجود دارد و ....
      بنابراین به نظر من بایستی یک شناخت کلی از سازمان وجود داشته باشد تا بتوان با صحت و درستی بیشتری پاسخ شما را داد

    قاضی یزدی پاسخ

    با عرض خسته نباشید
    کارخانه تولید موادغذایی هستیم می خواستم برای پرسنل کارخانه کارگاه آموزشی اصول کنترل کیفیت مواد غذایی برگزار کنیم ؟ آیا شما این دوره آموزشی را دارین و در محل کارخانه برگزار می کنید؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید

    کامران آزادی پاسخ

    با سلام استاد محترم من قبلا در کلاس های آموزشی شما، مبحث کنترل کیفیت شرکت کرده ام و مطالب شما در راستای کار من بسیار ارزشمند بود.
    سوال من این است ایا برای رضایت مشتری دوره ی آموزشی هست

    سینا پاسخ

    خسته نباشید لطفا اگه فرم کنترل کیفی دارید برام بفرستید